Een bungalow of ander gastenverblijf runnen is hartstikke leuk maar geeft wel veel meer voldoening wanneer je er heel veel tijd en energie in stopt.
Je hebt eigenlijk helemaal geen keuze. Jouw gasten verwachten immers bepaalde standaarden, zeker wanneer ze jouw huisje hebben geboekt op basis van advertenties en brochures die bepaalde zaken beloven. Dus zijn ze eenmaal gearriveerd, dan mag het hen ook absoluut aan niets ontbreken. En dat is iets waar jij hoogstpersoonlijk voor zult moeten zorgen. En daar krijg je ook een heleboel voor terug. Enthousiaste gasten en de positieve recensies die ze achterlaten. Gebaseerd hierop, mag je veel meer boekingen verwachten. Anderzijds, als blijkt dat jouw huisje en je inzet te wensen overlaten, loopt het aantal reserveringen uiteraard terug.
Dus, waar liggen die verantwoordelijkheden van jou hoofdzakelijk? Dat hebben we hieronder overzichtelijk op een rijtje gezet.
Loop je een door jou geboekte vakantiewoning binnen, dan mag je verwachten dat die schoon is. Neem in de huisregels op dat gasten het huisje netjes achterlaten alvorens ze de deur achter zich dichttrekken en de sleutel inleveren. Maar zelfs dan is het aan jou om na te kijken of ze aan dit verzoek - dan wel deze verplichting - hebben voldaan. Ben je op vakantie, dan heb je geen zin in inspanningen. Je weet dus nooit zeker of jij je gasten wel kunt vertrouwen hierop. Dus loop het hele gebouwtje nog even na en zorg hoogstpersoonlijk dat de volgende bezoekers heel tevreden zijn wanneer ze hun vinger over het meubilair of de vensterbanken halen.
Schade is eveneens iets waar je rekening mee moet houden. Is er een defect ontstaan - dan wel gecreëerd - tijdens het verblijf van de laatste gasten, dan hoop je natuurlijk dat ze zo eerlijk zijn om dat te melden. Hoe het ook zij, aan jou om dit te verhelpen, hoewel de kosten desnoods op de veroorzakers verhaald kunnen worden. Maar daar staan de volgende bezoekers weer buiten en hier gaan we verder dus niet op in.
Verval is heel natuurlijk, ook al gaat het om iets kunstmatigs. Daarmee willen we zeggen dat niet alleen mensen en dieren aftakelen naar gelang de tijd verstrijkt, ook jouw huisje en alles daaromheen. Kozijnen, meubelen, muren, plafonds en natuurlijk de vloer. Zeker die laatste vervangen kan een heel karwei zijn. Tegels moeten aangeschaft en geplaatst worden of planken gelegd. Vinyl bedekkingen rol je uit, maar raken vrij snel beschadigd wanneer er in een huisje zo veel mensen komen. Laat in plaats daarvan je vloer egaliseren, wat betekent dat er een vloeistof die uiteindelijk stolt over je bodem wordt uitgestort. Eenmaal verhard, heb je een zeer kost effectieve en onderhoudsvriendelijke vloer!
Via een website of gedrukte brochure wordt interesse gegenereerd voor jouw vakantiehuisje. Hierin staat dus ook alleen maar informatie die klopt en foto’s die niet bewerkt of gemanipuleerd, zodat een boeking met goed vertrouwen kan plaatsvinden. Dat betekent wel dat je dergelijke promotiematerialen van een update moet voorzien wanneer je wijzigingen aan zowel de binnen- als de buitenkant van het huisje aanbrengt. Denk aan een laag verf aan de gevel, nieuwe meubels of aanpassingen aan de tuin en het terras.
Denk ook aan aantrekkelijke informatie zoals de nabijheid van voorzieningen zoals supermarkten en andere winkels. Plus bezienswaardigheden in de buurt en de routes naar dit soort plekken toe! Uiteraard moet ook dit allemaal honderd procent kloppen.
€ 0,00
€ 0,00 excl. BTW