Als je thuis veel klussen verricht zal je logischerwijs ook in aanraking komen met woonwinkels. Een make-over in huis, het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer, dit zijn allemaal situaties waarin contact met een woonwinkel noodzakelijk is. Dit contact verloopt in de meeste gevallen goed. Maar dit is zeker niet altijd het geval. Wanneer je in een conflict over de aanschaf van een woonproduct terecht komt, is het belangrijk dat je weet hoe je voor je eigen belangen op kunt komen. De Geschillencommissie Wonen kan jou hierbij helpen. Maar wat is dat precies en wat kunnen zij voor jou betekenen in een conflictsituatie?
Zodra je in een conflictsituatie met een woonwinkel terecht komt, voel je je al gauw verloren. Vaak weten mensen niet hoe ze voor hun eigen belangen op kunnen komen, waardoor ze al snel met de rug tegen de muur staan. Hoe los je een probleem op als je niet weet wat jouw rechten zijn?
Een conflictsituatie kan door meerdere redenen ontstaan. Misschien is je nieuwe keuken wel op verkeerde wijze geïnstalleerd en wilt de leverancier dit niet meer oplossen. Wellicht heb je net een nieuwe bank gekocht en is het zitcomfort niet wat je had verwacht. Ook als de afgesproken levertijd niet wordt nagekomen of als er niet wordt gereageerd op telefoontjes of mailtjes, kan dit veel stress veroorzaken. In dat geval treft de Geschillencommissie een oordeel over de zaak. Beide partijen moeten zich houden aan de uiteindelijke uitspraak. Dit geldt zowel voor de verkopende- als de kopende partij. De uitspraak is altijd bindend. Lees hier meer over wettelijke bedenktijd aankoop keuken.
Natuurlijk stap je niet direct naar de Geschillencommissie als je er niet uit komt met de verkoper. Hier gaan meestal wel eerst enkele weken tot maanden overheen. Als je het zelf op kunt lossen, is dit dan ook altijd aan te raden. Toch geniet je wel van enkele voordelen als je de Geschillencommissie inschakelt:
Als je met een klacht zit, dien je deze uiteraard eerst bij de desbetreffende partij in. Als deze hier geen gehoor aan geeft, kan je de Geschillencommissie inschakelen. Dit kan enkel als de klacht minstens 4 weken eerder bij de ondernemer is aangekomen. Let op: zodra het bedrijf failliet is verklaard, kan ook de Geschillencommissie Wonen niets meer voor jou betekenen.
€ 0,00
€ 0,00 excl. BTW